In dit leerjaar gaan we werken aan de zelfstandigheid van de leerlingen. Zelf leren nakijken, meer zelfstandig werken en oefenen met de digitale methodesoftware. Met spelling en taal kan er geoefend worden via de software van STAAL. Ook kan er digitaal gerekend worden met Junior Cloud. Daarnaast is de leerstof ook gekoppeld aan Gynzy. Hiermee kunnen de leerlingen adaptief -op eigen niveau- met de doelen oefenen. Uiteraard is het ook mogelijk om bovengenoemde platformen thuis te gebruiken voor extra oefening!
Rekenen
In groep 5 komen de volgende nieuwe onderwerpen aan de orde:
- Uitbreiding van de structuur van het tientallig stelsel tot 10 000. Afronden op honderdtallen en duizendtallen wordt aangeboden.
- Hoofdrekenen: Rijgend optellen en aftrekken wordt uitgebreid naar de getallen tussen 100 en 1000. De tafels van 11, 12, 15, 20, 25 en 50 worden aangeboden. Delen wordt geïntroduceerd.
- Cijferen: Het cijferend optellen, aftrekken en vermenigvuldigen is nieuw en wordt in de tweede helft van het schooljaar aangeboden. Het schattend rekenen wordt geïntroduceerd.
- Tijd: Vijf over en vijf voor, tien over en tien voor wordt geïntroduceerd, zowel analoog als digitaal. De kalender komt aan bod en de notatie van dag en maand met cijfers.
- Meten – lengte: De millimeter en de kilometer komen voor het eerst aan de orde.
- Meten – inhouden en gewicht: De milliliter, de gram en de milligram worden behandeld.
- Meetkunde: De eigenschappen van de kubus, balk en bol worden verkend. Aanzichten, doorsneden en symmetrie komen aan de orde.
- Verbanden: De leerlingen leren om vanuit een tabel een staafdiagram met legenda te maken.
Spelling
Bij het vak spelling maken wij gebruik van de methode Staal. De leerlingen leren verschillende spellingsregels, die zijn ingedeeld in categorieën. Voorbeelden van categorieën:
-Kilowoord – Ik schrijf i.
-Komma -s woord – Eerst de komma, dan de s.
-Centwoord – Ik schrijf c.
-Komma -s meervoud – Bij meervoud en een lange klank aan het eind schrijf ik komma s, behalve bij ee.
-Politiewoord – Ik schrijf tie.
-Colawoord – Ik schrijf c.
-Tropisch woord – Ik schrijf isch.
Iedere dag krijgen de kinderen een dictee waarbij we het toepassen van de spellingsregels oefenen.
Naast de spellingcategorieën maken ze kennis met werkwoordspelling. Ze leren werkwoorden herkennen in de tegenwoordige-, verleden- en voltooide tijd.
Ook met grammatica komen er nieuwe woordsoorten aanbod als het bijvoeglijk naamwoord, de voorzetsels, hulpwerkwoorden en voltooid deelwoorden.